geo

geo

З досвіду роботи.


   

Лізвінський Віталій Леонідович, вчитель географії ЗОШ №84.

Географічний диктант як засіб систематизації та контролю знань учнів



Важливо правильно організувати перевірку знань учнів. Чим більше прийомів, методів перевірки використовується на уроці, тим краще в свідомості учнів будуть формуватися й закріпляться різноманітні уміння й навички. А це, в свою чергу, дозволить вчителю оперативно здійснювати перевірку навченості учнів.
Існує багато форм і методів перевірки знань і умінь учнів. Важливу роль під час систематизації та контролю знань, умінь і навичок виконують географічні диктанти, що дозволяють при порівняно малій затраті часу перевірити знання учнів всього класу.
Диктанти – це не лише один із прийомів організації навчальної діяльності на уроці, в процесі якої учні письмово відтворюють сприйнятий ними на слух текст, а й продукт цієї діяльності – різновид письмової роботи. Він сприяє організації ритмічної колективної роботи всього класу над одним текстом, дає можливість використовувати для цього тексти з оптимальними для певних умов характеристиками краще, ніж деякі інші прийоми, забезпечує зворотну інформацію, отже, є засобом навчання і контролю. Якщо на індивідуальне опитування витрачаються години, то на диктант для перевірки за картою тих самих об’єктів – 4-5 хвилин, а на його перевірку – 5-6 хв.
Слід зазначити, що географічні диктанти не є основною формою перевірки знань учнів у практичній діяльності вчителя. Ця форма застосовується в поєднанні з іншими формами перевірки знань і умінь.
В своїй педагогічній практиці я використовую різні види географічних диктантів.
Словниковий (термінологічний) диктант.
Вчителю важливо детально продумати питання ще на етапі розробки такого диктанту. Вони не повинні бути двозначними, містити певні неточності тощо. Оскільки, учням необхідно дати письмову відповідь, яка, як правило, складається з одного слова (терміну)
Диктант тест. З кількох запропонованих відповідей учні повинні вибрати і записати правильну
Диктант «Мовчанка». Вчитель, мовчки, без жодних коментарів, демонструє певний наочний матеріал, наприклад колекцію мінералів і гірських порід. Учні повинні вміти візуально розрізняти його. Відповіді можуть бути письмовими або усними, індивідуальними або фронтальними.
Графічний диктант. Вчитель називає, наприклад, корисні копалини, поширені на території материка, а учні записують у вигляді умовних знаків, графічно (див. Додаток 3.1). Або ж в 6 класі можна провести графічний диктант в наступному вигляді – вчитель диктує напрями (схід, захід….), учні малюють їх стрілками і буквами проставляють сторони горизонту
Вибірковий диктант. Це письмова робота, в процесі якої учні з продиктованого тексту вибирають і записують слова, словосполучення, які характеризують той чи інший материк, океан, природне явище, геологічні процеси тощо.
Вибірково-розподільний диктант. Це письмова робота, при виконанні якої проводиться не лише вибірковий запис тексту, але й розподіл записаного на групи.
Цифровий диктант. Вчитель на дошці записує вірні відповіді. Це можуть бути поняття, географічна номенклатура та ін. Обов’язково необхідно пронумерувати ці відповіді (у кожного варіанту номер буде різнитися). Потім диктує питання до них. Учні повинні вказати на вірне твердження відповідною цифрою.
Картографічний диктант. Вчитель диктує назви фізико-географічної або економіко-географічної номенклатури, яку учні повинні позначити цифрами на контурній карті.
Топографічний диктант. Суть даного диктанту зводиться до того, що вчитель вказує масштаб, напрям, відстань, а учні повинні прокласти маршрут за допомогою олівця та лінійки.
Диктант «Закінчи речення».
Учні записують в стовпчик номера (від 1 до 11). Вчитель зачитує список з десяти речень, які мають закінчену думку. Вона може бути істинною або помилковою. Завдання учнів поставити навпроти кожного номера + або – залежно від істинності даного висловлювання, на думку учня.
Диктанти можна використовувати на наступних етапах уроку:
1. На початку уроку (для формування певних навичок; для здійснення оперативного контролю засвоєння учнями навчального матеріалу).
2. Перед поясненням нового матеріалу з метою актуалізації певних знань. Окремі запитання географічних диктантів можуть бути використані на етапі мотивації навчальної діяльності, щоб пробудити розумову активність учнів та їх інтерес до теми уроку, підготувати учнів до свідомого сприйняття навчальної інформації.
3. Після пояснення нового матеріалу з метою його закріплення та систематизації.
Для ефективного використання географічних диктантів слід дотримуватися певних вимог:
1.    Запитань не повинно бути більше ніж 10-15.
2.    Диктант треба провести швидко й одразу перевірити.
3.    Питання формулюються стисло, щоб була тільки одна відповідь.
4.    Учні дають відповідь тільки на те запитання, яке зачитує вчитель.
5.    Відповіді учні записують в стовпчик і нумерують за порядковими номерами.
6.    Оцінювання – обов’язкове, може проводити вчитель, може використовувати самоперевірку або взаємоперевірку.
Способи перевірки і оцінки диктантів можуть бути різними:
1.   Вчитель самостійно перевіряє відповіді учнів, та оголошує результати на наступному уроці.
2.   Учні не здають листи вчителю, а самі звіряють свої відповіді і повідомляють результати вчителеві.
3.   Взаємоперевірка. Учні, що писали однаковий варіант обмінюються своїми листами, ставлять плюси чи мінуси в листи іншого учня.
Використання другого, або третього способу, на думку В.М. Андрєєвої, В.В. Григораш, є більш доцільним, оскільки така перевірка дозволяє учням відразу ж отримати інформацію про свої прогалини в знаннях, а вчителеві - про ступінь засвоєння вивченого матеріалу та готовність класу до виконання інших видів роботи [4, с. 158].
Оцінювання диктанту проводиться згідно з критерієм, запропонованим вчителем. Зазвичай, якщо диктант містить 11-12 питань, то кожне оцінюється в 1 бал.
Словниковий диктант.
Тема уроку: Населення. Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки (7 клас).
Зміст диктанту:
Необхідно письмово дати правильну відповідь.
1. Нащадки від шлюбів європейців з неграми – мулати.
2. Нащадки колишніх рабів із Африки – афроамериканці.
3. На якій мові говорять в Бразилії – португальська.
4. Нащадки від шлюбів європейців та індіанців – метиси.
5. Значні за кількістю населення групи, які зберігають свою мову, звичаї, культуру – діаспора.
6. Тісно пов’язані між собою угрупування поселень – агломерації.
7. Нащадки від шлюбів негрів з індіанцями – самбо.
8. Раса, до якої належать корінні жителі Південної Америки – монголоїдної.
9. В якій країні Південної Америки густота населення найбільша – Еквадор.
10. На території Південної Америки розташовано незалежних держав – 12.
11. На якій мові говорять народи більшості країн цього континенту – іспанська.
Диктант-тест.
Тема уроку: Географічне положення Південної Америки. Дослідження та освоєння материка (7 клас).
Зміст диктанту:
З кількох запропонованих відповідей вибрати і записати правильну.
1. Південна Америка займає серед інших материків Землі _______місце
а) перше; б) друге; в) третє; г) четверте.
2. Материк розташований відносно нульового меридіану у:
а) західній півкулі; б) східній півкулі.
3. Крайня північна точка материка:
а) мис Фроуред; б) мис Гальїнас; в) мис Кабу-Бранку; г) мис Паріньяс.
4. Крайня південна точка материка:
а) мис Фроуред; б) мис Гальїнас; в) мис Кабу-Бранку; г) мис Паріньяс.
5. Крайня східна точка материка:
а) мис Фроуред; б) мис Гальїнас; в) мис Кабу-Бранку; г) мис Паріньяс.
6. Крайня західна точка Пн.Америки:
а) мис Фроуред; б) мис Гальїнас; в) мис Кабу-Бранку; г) мис Паріньяс.
7. Пн. Америка не омивається водами __________океану:
а) Атлантичного; б) Індійського; в) Тихого.
8. Якою протокою Пд. Америка відокремлена від Антарктиди:
а) Магеллановою; б) Дрейка.
9. Пд. Америка відокремлена Пн. Америки:
а) Суецьким каналом; б) Панамським каналом.
10. На півночі материк омивається морем:
а) Карибським; б) Амундсена.
Правильні відповіді: 1-г, 2-а, 3-б, 4-а, 5-в, 6-г, 7-б, 8-б, 9-б, 10-а.
Графічний диктант.
Тема уроку: Тектонічні структури, рельєф, корисні копалини Південної Америки (7 клас).
Зміст диктанту:
Вчитель називає корисні копалини, поширені на території материка, а учні записують у вигляді умовних знаків, графічно.
І варіант
1.Нафта –
3. Золото –
5. Срібло –
7. Ртутні руди –
9. Калійні солі –
ІІ варіант
2. Кам’яне вугілля –
4. Природний газ –
6. Мідні руди –
8. Залізні руди –
10. Нікелеві руди –
Графічний диктант «Доберись до фінішу»
Тема уроку: Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Поняття про географічні координати (6 клас).
Зміст диктанту:
3 клітинки на сх.
2 клітинки на пд.-сх
4 клітинки на сх.
3 клітинки на пн.
2 клітинки на пн.-сх
6 клітинок на сх.
3 клітинки на пд.
2 клітинки на зх.
2 клітинки на пн.-сх
2 клітинки на пд.-зх
Вибірковий диктант.
Тема уроку: Внутрішні води Південної Америки (7 клас).
Зміст диктанту:
З перелічених вчителем назв виписати такі, що стосуються даної теми.
Варіант 1: Амазонка, Міссурі, Парана, Міссісіпі, Ніл, Атабаска, Чурун, Мараньойон, Гурон, Парагвай.
Варіант 2: Ері, Маракайбо, Оріноко, Нельсон, Муррей, Ігуасу, Ніагара, Тітікака, Онтаріо, Сан-Франсиску.
Вибірково-розподільний диктант.
Тема уроку: Природні зони. Вертикальна поясність Анд (7 клас)
Зміст диктанту:
Розмістити перелічені назви тварин за природними зонами, в яких вони водяться.
Варіант 1 Зона екваторіальних лісів (сельва): варан, ховрах, мавпа-ревун, лінивець, страус, лама, ягуарпіранья, анаконда, скунс.
Варіант 2 Зона саван і рідколісся:  варан, лінивець, рівнинний тапір, лама, болотний олень, скунс, пума, свиня пекарь, гуанако, павук-птахоїд.
Варіант 1 Зона субтропічних степів (пампа): колібрі, павук–птахоїд, пампаська кішка, лама, магеланова собака, анаконда, ховрах, гуанако, піранья, нутрія.
Варіант 2. Зона напівпустель помірного поясу: свиня-пекарь, скунс, магеланова собака, гуанако, терміти, страус Дарвіна, гарпія, папуги, ховрахи.
Цифровий диктант
Тема уроку. «Способи зображення Землі: план та карта» (6 клас)
Зміст диктанту:
І варіант                                                                                                  ІІ варіант
1
Так
2
2
Ні
1
3
Гномон
9
4
Горизонт
8
5
Карта
7
6
Компас
5
7
Масштаб
6
8
План
4
9
Полярна зоря
3
0
Не знаю
0
Запитання:
1.    Як називається видима частина земної поверхні?
2.    За якою зорею визначають напрям на північ?
3.    Як називають прилад для визначення сторін горизонту за Сонцем?
4.    Яким приладом визначають сторони горизонту, висоту Сонця над горизонтом?
5.    Чи можна визначити інші сторони горизонту, якщо ви знайшли Полярну зорю?
6.    Чи можна в лісі в похмуру погоду без компаса визначити сторони горизонту?
7.    За допомогою чого можна встановити, збільшена чи зменшена відстань між предметами при зображені її на папері?
8.    Як називається креслення невеликою ділянки земної поверхні?
9.    Чи можна накреслити карту або план без масштабу?
10.              Як називається креслення великої ділянки Землі, куди нанесено материки, океани, країни та ін.?

Відповіді:
І варіант – 49631-17825
ІІ варіант – 83592-26417
Картографічний диктант
Тема уроку: Держави Африки. Зв’язки України з державами Африканського континенту.
Зміст диктанту:
Варіант 1. Держави: 1 - Алжир, 2 - Нігерія, 3 - Єгипет, 4 - Уганда, 5 - Руанда, 6 – Судан, 7 – Сенегал.
Столиці: 8 - Кейптаун, 9 – Аддис-Абеба, 10 – Асмара, 11 – Бісау.
Варіант 2. Держави: 1 - Сомалі, 2 - Судан, 3 - Зімбабве, 4 – Конго, 5 – Нігер, 6 – Ангола, Ефіопія.
Столиці: 8 – Алжир, 9 – Аккра, 10 - Браззавіль, 11 – Кампала.
Топографічний диктант
Тема уроку: Визначення напрямків на місцевості. Компас. Поняття про азимут (6 клас).
Зміст диктанту:
Азимут напрямку залізничної колії – 1050. Уздовж її південної сторони, повз станцію, проходить шосе. У 200 м від станції йде ґрунтова дорога в напрямку азимут 1950. Через 150 м дорогу перетинає струмок, по берегах якого розкинулися луки з чагарником. Через струмок перекинутий дерев’яний місток. За містком дорога повертає в напрямку азимут 2550. Із лівого боку дороги розташоване прохідне болото. На відстані 250 м від містка з лівої сторони росте поодинока сосна, за нею видно село. Від сосни в напрямку азимут 1500 починається стежка. Із кінця городу стежка направляється через ріллю на південь, до мішаного лісу. Масштаб 1: 10000.
Диктант «Закінчи речення»
Узагальнюючий урок до розділу «Океани»
1. 2-й океан за величиною - Індійський.
2. Тихий океан -найбільший.
3. Канарська, Гвінейська, Бенгальська течії знаходяться в Індійському океані.
4. Маріанський жолоб розташований у Тихому океані
5. Індійський океан - самий мілководний.
6. Саргасове море - море без берегів, є частиною Атлантичного океану.
7. Північний Льодовитий океан найрізноманітніший за природними умовами.
8. Тихий океан має найвищу температуру поверхневих вод.
9. Найбільшим морем світового океану є Філіппінське море
10. Моря можуть бути внутрішніми та окраїнними.
11. Берингова протока з’єднує Тихий та Атлантичний океани.