geo

geo

Розробка уроку географії у 9 класі. Автор: Лізвінський В.Л., вчитель географії ЗОШ №84

 Тема: Торгівля, її показники. Торгівля в Україні
Мета: сформувати в учнів систему знань про значення торгівлі як складової сфери послуг, форми торгівлі та сучасні чинники розміщення роздрібної торгівлі; розвивати вміння оцінювати вплив чинників на розміщення роздрібної торгівлі; виховувати повагу до оточуючих та формувати норми поведінки.
Основні поняття: торгівля, гуртова і роздрібна торгівля, експорт, імпорт, сальдо зовнішньої торгівлі, додана вартість.
Тип уроку:  засвоєння нових знань.
Обладнання й  матеріали:  підручник, атлас, карта «Зовнішньоекономічні зв’язки України».
Хід уроку
I.                  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ
Бесіда:
Давайте ще раз згадаємо, що таке секторальна модель економіки.
Які галузі відносяться до першого та другого сектора економіки? А які до третього?
Однією з галузей третього сектора економіки є торгівля.
Повідомлення теми: Торгівля, її показники. Торгівля в Україні.
Повідомлення мети уроку:
1       - систематизувати знання про сутність, види та форми торгівлі;
           - навчитесь визначати вплив структури експорту на економічний розвиток країни.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Мотивація: Торгівля є однією з найрозвинутіших галузей економіки будь-якої держави як за обсягом діяльності, так і за чисельністю зайнятого в ній персоналу, а підприємства цієї галузі є найбільш масовими.

1.     Торгівля: сутність, види
Кожного дня ми з вами вступаємо у торгівельні відносини: купуємо продукти у супермаркеті, сплачуємо послуги Інтернету та мобільного зв’язку, купуємо квиток для проїзду у суспільному транспорті тощо.
Тобто, кожний із нас, в тій чи іншій мірі, має знання про те, що таке торгівля. Тому, на основі особистого досвіду, спробуємо сформулювати поняття «торгівлі».
«Мозковий штурм». Учні висловлять свої думки з приводу того, що таке торгівля.
Торгівля – вид економічної діяльності, спрямований на здійснення купівлі-продажу, обміну товарів, а також пов’язані з цим процеси: безпосереднє обслуговування покупців, доставка товарів, їх зберігання і підготовка до продажу.
Питання до учнів. Чи знаєте ви якісь факти з історії торгівлі?
Торгівля виникла з появою розподілу праці як обмін надлишками продуктів та виробів. Обмін спочатку носив натуральний характер; з виникненням грошей виникли передумови для встановлення товарно-грошових відносин.
Види торгівлі:
Бартер – це обмін товарами і послугами без грошей.
Грошова торгівля – це обмін товарами і послугами за допомогою грошей.
Самостійна робота. Визначити переваги та недоліки бартеру. Результати роботи слід занести до опорного конспекту.
Переваги бартеру:
·        спрощення розрахунків;
·        зменшення витрат на банківські та інші фінансові послуги
Недоліки бартеру:
·        важко досягти збігу потреб партнерів
·        ухилення від сплати податків;
·        нечітке визначення цін;
·        стримування розвитку нового бізнесу;
·        односторонність вигоди;
·        значні затрати часу та зусиль;
·        транспортні витрати;
·        зниження контролю за якістю товарів.
2. Форми торгівлі.
Гуртова торгівля – це купівля-продаж товару у великій кількості. Гуртова купівля здійснюється з метою подальшого перепродажу товару з метою отримання прибутку. Купувати великими партіями вигідно, оскільки при гуртовій закупці ціна на товар знижена, дешевше і зручніше перевозити товар.
Роздрібна торгівля – купівля-продаж окремих товарів у невеликій кількості. Роздрібна торгівля здійснюється у магазинах, супермаркетах...
Новим видом роздрібної торгівлі є інтернет-торгівля, яка успішно конкурує як із малими магазинами, так й із супермаркетами.
Традиційна торгівля складається з торгівлі товарами та послугами. Торгівля товарами поділяється на торгівлю сировиною, напівфабрикатами, готовою продукцією.
3. Зовнішня торгівля.
Зовнішня торгівля – одна з найдавніших форм економічних зв’язків між країнами, яка полягає у вивезенні одних товарів за межі держави (експорт) та ввезенні інших із-за кордону (імпорт).
Торгівлю, яка здійснюється між державами, називають міжнародною. У давні часи вона була епізодичною. Населення держав могло цілком обходитися без продукції, яку тоді час від часу завозили з-за кордону. Тому світове господарство виникло лише тоді, коли міжнародні торговельні зв’язки стали постійними, а держави – залежними від них.
Показники зовнішньої торгівлі.
Найбільш істотною характеристикою торгівлі є товарообіг – рух товарів зі сфери виробництва до сфери споживання. Показниками міжнародного товарообігу є експорт та імпорт товарів.
Імпорт (від лат. importo – ввожу) – це ввезення товарів або капіталів у країну з-за кордону.
Експорт (від лат. exporto – вивожу) – означає вивезення товарів або капіталів за кордон.
Для будь-якої країни дуже важливим є співвідношення суми експорту та імпорту, так зване сальдо (від італ. saldo – залишок). Воно має бути позитивним, що дає змогу країні мати вільні кошти для розширення виробництва чи інвестування їх у своїй або чужій країні.
Проблема.
Останні кілька років поспіль Україна, на жаль, більше імпортує товарів, ніж продає їх за кордон. Так, 2014 р. сума експортованих з України товарів становила 49 млрд дол. Водночас, за той самий період, у нашу країну було ввезено товарів на суму понад 60,5 млрд дол.
Питання. Які причини, з вашої точки зору, від’ємного сальдо в зовнішній торгівлі України товарами?
4. Структура експорту та імпорту.
Самостійна робота.
Завдання 1. Опрацювати текст підручника та самостійно визначити основні напрямки українського експорту та імпорту.
Питання до учнів: Що таке додана вартість?
Додана вартість – це вартість, яка додається в процесі виробництва товарів до вартості сировини, матеріалів, палива на кожній стадіїї руху товарів від виробника до споживача.
Завдання 2. Порівняти структуру експорту та імпорту України (дані є в тексті підручника) зі структурою експорту та імпорту Японії (статистичні дані на сайті: stud.com.ua/63103/ekonomika/zovnishnotorgivelni_pozitciyi_torgivelna
_politika_yaponiyi)
Проблемне питання до завдання:
Товари з якою доданою вартістю повинні переважати в структурі експорту та імпорту для позитивного впливу на економічний розвиток держави, а, разом з тим, і на добробут її громадян?
IV. Закріплення вивченного матеріалу
Експрес-опитування:
1.       Назвіть основні показники зовнішньої торгівля (експорт та імпорт).
2.     Як називається різниця між експортом та імпортом (торгівельне сальдо).
3.  Яким повинно бути сальдо зовнішньої торгівлі для того щоб держава могла будувати школи, лікарні, у достатній мірі фінансувати науку, тощо. (позитивным).
4.      Що таке додана ватість?
5. Товари з якою доданою вартістю повинні переважати в структурі експорту та імпорту для позитивного впливу на економічний розвиток держави (високою доданою вартістю)
V. Підведення підсумків
VI. Домашнє завдання: Опрацювати відповідний параграф підручника.

Немає коментарів:

Дописати коментар