geo

geo

Розробка уроку вчителя географії ЗОШ №97 Шатровки І.О.

Тема: Чорне море. 
Загальні риси природних умов.
Мета: Сформувати в учнів картографічну, інформаційну, творчу компетентності;  узагальни  уявлення про особливості природних рис Чорного моря ; систематизувати знання учнів про природно-ресурсний потенціал моря; продовжити виховання екологічного світогляду учнів.
Обладнання: Фізична карту світу, фізична карта України , краєвиди Чорного моря.
Очікувані результати: Після цього уроку учні зможуть: називати розміри, глибини, елементи берегової лінії Чорного й Азовського морів; характеризувати природні умови морів; пояснювати причини наявності сірководню в Чорному морі; показувати на карті найбільші острови, півострови, коси, затоки, протоки й течії; робити висновки щодо стану природних ресурсів Чорного й Азовського морів, проблем їх використання та охорони.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
                         Хід уроку
І) Організаційний момент.
Перевірка готовності до уроку,повідомлення теми, мети уроку.
ІІ)Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
      Бесіда за запитаннями:
1.) Що ми називаємо морем? Чим море відрізняється від океану?
2) Чим відрізняються внутрішні моря від окраїнних?
3) Що таке солоність води, у яких одиницях вона вимірюється?
4) Які види руху води в океані ви знаєте? Що називають « річкою в океані?»
5) Які моря омивають Україну ?
6) Яка довжина морських кордонів України?
7) З якими державами Україна межує морем?
8) Коротко охарактеризуйте  берегову лінію України?
9) Поясніть твердження «Держави, чия територія омивається морями мають вигідне положення».
ІІІ) Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів
  Розповідь вчителя в супроводі мультимедійної презентації
-Протягом наступних уроків ми будемо знайомитись з природними особливостями морів,води яких омивають Україну. Кожне море є природним комплексом, у якому як і у суходільних комплексах, усі компоненти тісно взаємопов’язані та взаємообумовлені. Цей зв'язок компонентів Чорного моря стане предметом нашого сьогоднішнього уроку. А головне, ми вирішимо важливе питання пов’язане з екологічним станом Чорного моря (постановка проблемного питання)
IV) Вивчення нового матеріалу
1.     Виступ учня – «Географа»  з випереджуючим завдання: «Географічне положення Чорного моря»
На півдні України розташована глибоководна океанічна западина, заповнена водами Чорного моря, яке з'єднане з мілководним Азовським морем. Ці внутрішні моря Атлантичного океану віддалені від основної акваторії і тому мають багато відмінностей у властивостях вод та особливостях органічного світу.
(Під час виступу учні записують основні відомості:
L сх.-зх = 1167 км, l пн.-зх= 624км, S=422 тис.км 2;
Гл . сер.- 1271 м,мах=2245м; lб.л.=4090 км,з них у кордонах України – 1540 км.
2. Завдання:
Скориставшись картами атласу, назвіть такі об’єкти на території України пов’язані з Чорнем морем:
а)Найбільший півострів (Кримський);
б)Найбільші затоки (Карткінітська, Феодоська, Ягорлицька, Джарилгацька);
в) Найбільші острови (Джарилгач, Зміїний, Березань).
3) Розповідь вчителя
“Історія утворення Чорного моря. Геологічна будова дна.”
Здавна Чорне море вважалось непривітним та негостинним. Це пояснює походження його першої назви – “Pontos Axeinos” (Негостинне море). Коли ж під час грецької колонізації мореплавство тут дещо пожвавилось, то і назва змінилась: з того часу воно стало називатись “Pontos Euxenius” (Гостинне море). Пануючи на Чорному морі, греки вели торгівлю з Іраном, Середньою Азією і Східною Європою. Наступниками греків у чорноморській торгівлі були генуезці. Під час турецького панування Чорне море опустіло – шторми і тумани лякали турецьких мореплавців, які дали морю у 13 ст. назву Караденіз (“Kara Deniz”, Чорне – тобто Погане море). На північному сході Керченською протокою сполучається з Азов­ським морем, на південному заході протокою Босфор — з Мармуровим морем.
Виникнення Чорного моря пов’язане з тектонічними перетвореннями, що відбулися на початку третинного періоду у східному районі Середземного моря. Ще у ранньому пліоцені увесь понтійський простір був частиною великого прісноводного озера, яке виникло внаслідок поділу Сарматського моря на окремі басейни. Пізніші зміни перетворили басейн майбутнього Чорного моря у самостійне озеро, однак на межі пліоцену і плейстоцену відбулися останні вертикальні переміщення ділянок земної кори, внаслідок чого море набуло теперішніх обрисів та глибини. На початку четвертинного періоду подальші тектонічні зміни надали остаточну форму берегової лінії і перетворили річкову долину Босфора у протоку.
4) Завдання:
За допомогою карти атласу визначте, які річки впадають до Чорного моря(Дунай, Дністер, Південний Буг, Дніпро).
5) Розповідь вчителя:
“Кліматичні умови Чорного моря”
6) Виступ учня з випереджуючим завданням:
“Органічний світ Чорного моря”, супроводжується демонстрацією ілюстрацій.
Розповідь учня – «Біолога»:
У Чорному морі рослинний і тваринний світ у верхньому горизонті, збагаченому киснем. Загалом у морі налічується понад 620 видів рослин і 2 тис. видів тварин. Більшість рослин — це донні та планктонні водорості. Поширені бурі водорості, червона водорость цераріум. Із 160 видів чорноморських риб найпоширенішими є кілька, ставрида, хамса, камбала-калкан, кефаль, білуга, сарган, оселедець; бички, морський окунь, султанка. У Чорному морі також живуть далекосхідний лосось (горбуша), балтійська тріска, японська рибка айю, два види американських риб — смугастий окунь і сталевоголовий лосось, які оселилися тут нещодавно.. До ссавців Чорного моря належать тюлень-монах і три види дельфінів: афаліна, білобочка й азовка. Найбільший дельфін — афаліна, трохи менший — білобочка, а найменший — азовка. Жителями дельфінаріїв та океанаріїв зазвичай стають афаліни.
Обговорення проблеми в загальному колі
Учні в загальному колі обговорюють відповіді на запитання:
-         Якими є особливості рослинного й тваринного світу Чорного моря?
-         Із чим була пов'язана висока продуктивність Азовського моря?
-         Чому зараз тут виловлюється значно менше риби цінних сортів?
-         Як прибережні райони морів використовуються для відпочинку й туризму?
7) Розповідь вчителя: “Природні ресурси Чорного моря»
Із мінеральних ресурсів найбільше значення мають родовища нафти й природного газу на шельфі Чорного моря та в центральній частині Азовського моря. На соляній сировині Сиваша працюють хімічні підприємства, що виготовляють магнезіальну, калійну, натрієву солі. Цілющі грязі затоки використовують із лікувальною метою.
Великим є значення морів для відпочинку й туризму, які допомагають відновити фізичні й духовні сили людей. На узбережжі, що простяглися на сотні кілометрів, розташовані турбази, санаторії, будинки відпочинку, пансіонати, дитячі табори. Особливо привабливою є природа Південного берега Криму, де можна відчути дивне поєднання теплого клімату, мальовничих гір, рідкісної рослинності, цілющих джерел і морських просторів.
8) Виступ  учня – «Еколога» та демонстрація уривку з фільму “Екологічні катастрофи” (забруднення акваторії моря нафтою, сірою, мазутом; знищення органічного світу, руйнування берегової лінії).
Під час перегляду матеріалу учні повинні вирішити:
А) Які існують шляхи вирішення екологічних проблем;
Б) Які конкретні заходи потрібно прийняти в разі виникнення будь- якої екологічної проблеми .
Учні повинні дати аргументовану відповідь і висловити своє ставлення до екологічних проблем і господарської діяльності людини на морі.
V. Закріплення нових знань  і вмінь учнів
   Бесіда
-Охарактеризувати ГП Чорного моря.
-Які основні природні ресурси Чорного моря?
-Дайте оцінку екологічному становищу Чорного моря.
VI. Підсумки уроку
Прийом «Мене вразило»
Учні називають факти з матеріалу уроку, які їх найбільше вразили.
Оцінювання роботи учнів, висновки.
VII.  Д/з : 1) прочитати текст параграф 68;
Скласти проект «Екологічні заходи по збереженню органічного світу Чорного моря».
Сайти: