geo

geo

РОЗРОБКА УРОКУ ГРУНТИ УКРАЇНИ вчителя НВОК № 110 Охримчук Н.В.

ТЕМА:  Ґрунти і земельні ресурси України.
МЕТА: Сформувати в учнів загальну картину розміщення ґрунтів в Україні; навчити вмінню читати карту ґрунтів України, схематично описувати ґрунтовий профіль, визначати фізико-хімічні властивості ґрунтів; пояснити учням поняття “земельні ресурси”, підкреслити основні заходи щодо раціонального використання і охорони їх;
Виховна виховувати доброзичливого, ввічливого, екологічно гра­мотного учня, виховувати в учнів почуття дбайливого господаря.
Розвивальна розвивати образне і логічне мислення, вміння вислов­лювати думки, вміння зв'язного мовлення, пам'ять, увагу. продовжити формувати навички роботи з географічними картами та різними джерелами географічної інформації; сприяти формуванню в учнів критичного мислення;
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: настінна карта ґрунтів України, атлас, підручник, додаткові джерела інформації ( довідники, енциклопедії), роздатковий матеріал, мультимедійні презентації.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
- привітання з учнями;
- перевірка присутності учнів;
- перевірка наявності засобів навчання;
- психологічна підготовка учнів до роботи на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель:Діти, у нас сьогодні не просто урок, а науковий симпозіум (лат. Symposium (букв. пирування), нарада з якогось наукового питання, (часто міжнародна). Дійсно, сьогодні ми постараємось тему, проблему цього уроку розкрити з суто наукової точки зору, побачити, наскільки це цікаво, захоплююче. Готувалось до симпозіуму  шановне товариство – краєзнавці, біологи, географи, ґрунтознавці, хіміки, екологи. Ну а я візьму на себе роль ведучого.
Для того, щобдізнатисьякою ж буде тема сьогоднішнього уроку я пропоную вам відгадати ребус.
 Прослухайте і поясніть:
А луг підіймає зелене
І синє шатро верховіть,
І тепла земля біля мене
Як мати із сином стоїть
Андрій Малишко
Поет порівнює себе з землею, як сина з матір’ю. І це правда. Наша земля – наша годівниця. Найласкавіші слова в українськіймові про неї – годівниця, пухка, родюча, матінка, рідненька, багатостраждальна, просто казали – не земля, а землиця. Отже мета нашого симпозіуму дізнатися про ґрунти  України.
Ведучий: Хто ж першим з науковців почав вивчати ґрунти?
Василь Васильович Докучаєв (1 березня 1846 — 8 листопада 1903) — природознавець, основоположник наукового генетичного ґрунтознавства та зональної агрономії.
Одна з перших наукових експедицій Василя Васильовича Докучаєва з вивчення чорноземів працювала у Полтавській губернії. У Полтаві Докучаєв організував перший природничо-історичний музей ґрунтів. Харківський сільськогосподарський інститут носить ім’я Василя Докучаєва. Він працював у цьому інституті директором і заснував там першу у світі кафедру генетичного ґрунтознавства.


ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
БІОЛОГИ(по 2-3 учні в кожній групі) – чинники ґрунтоутворення.
До кінця ХІХ ст. ґрунти вважали просто гірською породою, а їх походження пов’язували з мулом, який утворювався на дні морів і океанів, що в минулому вкривали суходіл.
Природознавець В.В.Докучаєв встановив, що грунт являє собою особливе, самостійне природне утворення, відмінне від інших природних тіл, зокрема й від гірських порід. Саме Докучаєв, який тривалий час вивчав ґрунти України, був основоположником вчення про географічні зони. Він також розробив першу в світі класифікацію ґрунтів. За вченням Докучаєва, грунт утворюється внаслідок складної взаємодії клімату, складу й будови материнської породи, рослинних й тваринних організмів, рельєфу місцевості й геологічного віку території. Ці компоненти дістали назву чинників ґрунтоутворення.
Материнська гірська порода – основний матеріал, з якого утворюється мінеральна частина ґрунту. Як тільки магматичні або метаморфічні породи з’являються на поверхні Землі, одразу ж починається процес їхнього руйнування. Пухка маса, що утворилася на поверхні гірських порід під впливом вітру, води, льоду є сприятливою для проникнення в неї вологи й атмосферного повітря. Крім того, вона добре прогрівається сонцем. Все це сприяє поселенню на її поверхні численних мікроорганізмів, які в сприятливих умовах посилено розмножуються, після їх відмирання на поверхні уламків гірських порід утворюється мікроскопічна плівка органічної речовини. Згодом тут оселяються вищі рослини та інші живі істоти. Органічні рештки рослинного і тваринного походження накопичуються і стають необхідним матеріалом для утворення органічної частини ґрунтів - гумусу (перегною). З моменту поселення перших мікроорганізмів на розпушеній материнській породі до утворення гумусу проходять тисячоліття. Також велике значення в процесі ґрунтоутворення відіграє співвідношення тепла і вологи (коефіцієнт зволоження).
 На Поліссі зволоження більше, ніж випаровування, Кзв>1, тому ґрунти часто заболочені, їх осушують, іноді непродумано (картосхема).
На півдні, в степовій зоні, навпаки, випаровування більше, ніж зволоження, тому землі там зрошують (картосхема).
В Лісостеповій зоні оптимальне співвідношення тепла і вологи, дорівнює 1, тому саме тут розвинулись най родючіші ґрунти світу – чорноземи.
Отже, ґрунт – це особливе природно-історичне тіло, що утворилося внаслідок складної взаємодії клімату, рослинних і тваринних організмів, гірських материнських порід та рельєфу місцевості.


IV. Сприйняття нового матеріалу.
Ведучий: Таким чином, біологи нагадали нам чинники ґрунтоутворення, перейдемо до наступного питання симпозіуму – фізичні та хімічні властивості ґрунтів.
ФІЗИКИ
Грунт складається з трьох частин: твердої, рідкої і газоподібної.
Тверда речовина ґрунту визначає і його механічний склад – відносний вміст у ґрунті різного розміру часточок (гравій, пісок, пил, мул). За переважанням у ґрунті глини або піску ґрунти поділяють на глинясті, суглинисті, піщані, супіщані. Гірські ґрунти, в яких багато уламків гірських порід, називають щебенистими. Ґрунти, багаті глинистими матеріалами, мають більшу родючість, ніж піщані.
Механічні часточки ґрунту  склеєні ґрунтовим розчином у грудочки різної величини і форми.
Ґрунти, в яких дрібні часточки з’єднані у грудочки, називають структурними. Вони добре провітрюються, прогріваються, мають сприятливий для рослин водний і поживний режим. Умови для утворення структурних ґрунтів у природі найкращі в лісостеповій і степовій зонах, в інших зонах – на луках (демонстрація ґрунтів в пробірках та на аркушах паперу).
Деякі ґрунти складаються з дуже дрібних часточок і зовсім не мають структури. Такі ґрунти називають безструктурними. Після дощів вони перетворюються в суцільну  в’язку масу, а після висихання у них зверху утворюється суцільна кірка.
Ілюстрована розповідь вчителя
Ґрунт має відмінні один від одного шари. Їх називають ґрунтовими горизонтами. Сукупність таких горизонтів та їх закономірні зміни від поверхні до материнської породи являє собою ґрунтовий профіль.
 Виділяють три горизонти: гумусовий, вимивання, вмивний.
За будовою ґрунтового профілю визначають належність ґрунту до певного типу: підзолисті, сірі лісові, чорноземні, каштанові тощо.
Ґрунти розрізняються не тільки за будовою ґрунтового профілю, але й за механічним складом — співвідношенням різних за розмірами мінеральних часточок — глини і піску (піщані, супіщані, суглинисті, глинисті).
Залежно від зовнішніх фізико-географічних умов в різних природних зонах України ґрунти розвиваються по-різному, що призводить до утворення різноманітних типів ґрунтів. Щоб переконатись в різноманітності ґрунтів України, достатньо ознайомитись з картою ґрунтів (демонстрація карти).   (Демонстрація профілю ґрунтів).

ХІМІКИ
Хімічні властивості ґрунтів характеризуються такими властивостями:
-          ґрунти, що мають кислу реакцію, називають кислими (пригадаймо уроки хімії) (кислоти – клас хімічних поєднань, що характеризуються утворенням в водному розчині іонів Н+, наприклад, НСl, надають водним розчинам характерний кислий смак);
-          ґрунти, що мають нейтральну реакцію;
-          ґрунти, що мають лужну реакцію (луги – добре розчинні в воді основи, що створюють в водному розчині велику концентрацію іонів ОН-, наприклад, NаОН).

Ведучий: Виходячи з цього, схарактеризуємо відомі генетичні (термін “генезис”) типи ґрунтів України і познайомимось з картою ґрунтів України.
- Існують певні закономірності поширення типів ґрунтів на території України:
 широтна зональність на рівнинній частині та висотна поясність у гірських районах.
Давайте більш детально розглянемозакономірностіпоширенняґрунтів на рівнинах. Для цьогозамалюємособі у зошитах невеличку схему.
У вас на партах лежать ось такі схеми, які  ми почнемо заповнювати на уроці (ґрунти рівнинної частини України), ґрунти гірських областей – вдома.

Властивості ґрунтів України

Тип грунту

Вміст гумусу

Структура

ГП

1.Дерново-підзолисті



2.Болотні



3.Сірі лісові



4.Чорноземи



5.Каштанові



6.Лучні



7.Грунти Карпатських
   гір:
 -
 -



8.Грунти Кримських         
   гір:
 -
 -



Фізпауза.
ГРУНТОЗНАВЦІ
Дерново-підзолисті ґрунти Полісся
Характеристика – безструктурні, розсипаються, низька вологоємкість, висока водопроникність, органічні рештки вимиваються в нижні шари горизонту, формується білуватий горизонт вимивання, слабо родючі (1-1,5% гумусу), мають кислу реакцію(росте хвощ). Для підвищення їхньої родючості ефективно вносити органічні і мінеральні добрива, застосовувати вапнування (показую вапно). Так як землі перезволожені – їх осушують.
Сірі лісові ґрунти.
Характеристика – більш структурні, сформувались під широколистяними лісами, вміст гумусу – 2,5-4,5%, глибина гумусового горизонту 40-55 см, реакція нейтральна, для підвищення родючості вносять органічні  і мінеральні  добрива.
Чорноземні ґрунти.
Умови ґрунтоутворення найсприятливіші – Кзв=1, степова трав’яниста рослинність з добре розвиненою кореневою системою, мають зернисту структуру, тому сприятливий водно-повітряний режим, що зумовлює активну мікробіологічну діяльність, вміст гумусу від 3% до max 15%, гумусовий горизонт 120-150 см, реакція нейтральна, ґрунти родючі (любить такі ґрунти лобода).
Каштанові ґрунти.
Утворились на засолених ґрунтоутворюючих породах під ковила - типчаково-полиновими степами в умовах посушливого клімату, безструктурні, відносно родючі, вміст гумусу – до 4%, гумусовий горизонт становить 40-50 см, солонцюваті, мають лужну реакцію, тому ці ґрунти гіпсують. Так як клімат посушливий, ці землі зрошують.
Лучні ґрунти.
Сформувались у заплавах річок, мають краще виявлену зернисту структуру, 40см гумусовий горизонт, вміст гумусу 3-6%, реакція ґрунтового розчину нейтральна, родючі.
Болотні ґрунти́ — ґрунти з великою кількістю нерозкладаних і напіврозкладених рослинних решток (торфу), які нагромаджуються в них під впливом тривалого надмірного зволоження.
Болотні ґрунти за ступенем розвитку процесів торфоутворення і оглеєння, що є характерним для них, поділяють на торфові (шар торфу більше 50 см), торфо-глейові (шар торфу менше 50 см, під ним глейовий горизонт) та мулувато-болотні, в яких суцільного шару торфу немає.
Ґрунти гірських територій опрацювати самостійно вдома і підготувати з даної теми доповідь.
Ведучий:  Ми схарактеризували природні властивості ґрунтів,  та людина своєю  господарською діяльністю, на жаль, здебільшого нераціональною, втручається в природні процеси, внаслідок чого виникають екологічні проблеми. Наступні питання – земельні ресурси України, господарське використання земель, основні заходи з раціонального використання і охорони земельних ресурсів.  Екологи – вам слово.
ЕКОЛОГИ
Земельні ресурси та їх структура (демонстрація таблиці)

Земельні ресурси та їх структура
Види земельних ресурсів
млн. га
% до загальної площі
Орні землі
34.4
57
Сади, виноградники та інші багаторічні насадження
1.1
1.9
Сіножаті, пасовища й перелоги
7
11.7
Разом сільськогосподарських угідь
42.4
70.5
Ліси, захисні лісонасадження і чагарники
10.2
16.6
Болота
0.8
1.3
Водойми
2.4
3.9
Піски і яри
0.5
0.8
Шляхи
1
1.6
Інші землі
3.3
5.3
Усього
60.4
100

В Україні найвища розораність земель в світі (до 80%). Це призводить до:
- виснаження земель;
- їх деградації (зміни фізичних і хімічних властивостей внаслідок інтенсивного осушення, надмірного внесення мінеральних добрив, зрошення земель призводить до вторинного засолення ґрунтів – проблема півдня;)
- посилюється ерозія ґрунтів (фотокарточка);
- внаслідок цього чорноземи, що знаходяться на Україні (а це третина усіх чорноземів світу) стають низькородючими;
- видобуток корисних копалин призводить до утворення кар’єрів та териконів;
- надмірне зрошення та осушення земель.
Таким чином, господарське використання земель має широкий  спектр: землі використовують найбільше в сільському господарстві, в промисловості, міста “розповзаються” і захоплюють нові території, прокладаються дороги, вирубуються лісові масиви тощо. Такий інтенсивний вплив на землю екологи називають антропогенним (від гр. Аntropos – людина).
Ведучий: Що ж робити, як охороняти ґрунти?
(Відповіді учнів)
Потрібно зменшити антропогенний тиск на землю шляхом:
- скороченням ріллі (не більше розорювати, а краще обробляти, щоб отримувати більший врожай);
- застосовувати правильну агротехніку (вносити добрива у відповідності до наукових вимог, не орати схили, щоб запобігти ерозії, підвищувати врожайність с.г. культур, осушувати і зрошувати в міру, вводити сівозміни і просто давати землі відпочинок, займатись рекультивацією – відновленням земель).
VІ. Узагальнення і систематизація вивченого.
Ведучий: Ось і закінчується наш симпозіум. Усім дякую за плідну роботу. Підведемо підсумки.
І. Робота з картою
1. Назвіть послідовно з півночі на південь типи ґрунтів, що сформувалися на рівнинній частині України.
2. Які ґрунти найбільш розповсюджені в Україні?
3. Які типи ґрунтів не мають широтного поширення?
4. Встановіть, які ґрунти вкривають територію вашої області.
 ІІ. Робота з кросвордом
Ведучий: У вас на столах кросворд. Заповніть його, будь ласка, а потім оцініть себе за схемою, даною нижче – тобто, виставите собі бал за 12-бальною системою, після чого визначите свій рівень знань.
КРОСВОРД











1

















2
.
.
.
.
.
.













3
.
.
.

















4
.
.
.
.
.
.
.
.
.









5
.
.
.
.
.













6
.
.
.
.
.
.
.















.















7
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.




8
.
.
.
.
.
.
.
.
.













9
.
.
.
.
.
.
.











10
.
.
.
.
.
.
.













11
.
.
.
.
.
.
.
















12
.
.
.
.
.
.















.


























































































По горизонталі:                                                        По вертикалі:
2-розмивання ґрунтів водою;                                        1-відновлення ґрунтів, порушених
3-материнська ґрунтоутворююча гірська порода;       внаслідок господарської діяльності
4-грунти, поширені на півдні України;                         людини. 
5-грунти, поширені в долинах річок;
6-грунти, поширені на Поліссі;
7-реакція чорноземних ґрунтів;
8-найродючіші ґрунти;
9-грунти Полісся;
10-держава, в якій розораність ґрунтів
   найбільша в світі;
11-засолені ґрунти;
12-шар  підстилки під хвойними лісами.

Кількість балів                  1 2 3               4 5 6               7 8 9        10 11 12               
Рівень
засвоєння матеріалу      початковий      середній    достатній    високий

Відповіді: 2-ерозія, 3-лес, 4-каштанові, 5-лучні, 6-болотні, 7-нейтральна, 8-чорноземи, 9-дернові, 10-Україна, 11-солонці, 12-підзол, 1-рекультивація
Гра «Зрозумій мене»
Учень отримує картку  з назвою певного типу ґрунту. Він, не називаючи його, розповідає про цей ґрунт , а учні класу повинні відгадати  і назвати даний тип ґрунту.
Загадані слова:сірі лісові ґрунти, дерново-підзолисті ґрунти,  каштанові ґрунти,  чорноземи, солончаки.
● Прийом «Географічний крос»
Завдання. Закінчіть речення.
• Ґрунт формується в при поверхневому шарі земної кори під впливом багатьох  компонентів природи: гірських порід, …………….
Якщо змінюються властивості хоч одного природного компонента, то…….
• Здатність ґрунту розпадатися на окремі грудочки різноманітної форми і розміру називається ……( структурою ґрунту ) .
• Серед ґрунтів   України найбільшою родючістю відрізняються……
• Фундатором вчення про ґрунти  є …….
•  В Україні поширені каштанові ґрунти на …..
•  На півночі України поширені  ґрунти ……….
• Під степовою рослинністю в умовах недостатнього зволоження сформувалися ґрунти  ………….
VІІ. Завдання додому.
1. Опрацювати матеріал підручника „Ґрунти України”
2.Фізико-хімічні властивості ґрунтів Карпат і Криму – закінчити роботу (таблиця І).
3.Заповнити таблицю “Шляхи вирішення екологічних проблем земельних ресурсів України”