Конспект уроку
Предмет: географія
7 клас
Вчитель: Хохлова
Альона Єгорівна
Програма: Навчальна програма з географії, до якої внесено зміни, пов’язані з розвантаженням змістовної частини (наказ МОН
України від 29 травня 2015 р. № 585).
Тема уроку. Тихий океан. Географічне положення.
Рельєф дна. Клімат і води. Органічний
світ
і природні ресурси. Практична
робота № 12 (початок).
Мета уроку: поглибити знання
учнів про особливості природи Тихого океану.
Задачі уроку:
-
формувати знання про характерні ознаки географічного
положення, рельєфу дна, природи
та природні багатства Тихого
океану; вдосконалювати практичні вміння складати характеристику океану за
тематичними картами атласу, продовжити формувати навички роботи з контурною
картою.
-
розвивати
вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки;
продовжити розвиток логічного мислення.
-
виховувати в учнів інтерес до пізнання невідомого, любов
до природи, прививати естетичні навики у роботі з контурними картами .
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: фізична карта світу, підручники, атласи, довідники,
зошити для практичних
робіт, фото - та відеоматеріали про природу океану,
мережа Internet.
Хід уроку
Умовні позначки в таблиці:
М — метапредметні результати;
З— загальнонавчальні
результати;
П —предметні результати .
Очікувані
результати відповідно до Держстандарту
|
|||||||||||||||||
1.
Організаційний
момент.
Привітання. Психологічний настрій
учнів на продуктивну, творчу працю.
Учитель:
Посміхніться , будь ласка один одному.
Нехай
гарний настрій буде з вами весь урок.
|
М: організаційні вміння - формування
навичок самоорганізації, самодисципліни.
О: формування акуратності, відповідальності,
доброзичливого ставлення до людей.
|
||||||||||||||||
2.
Актуалізація опорних
знань, умінь, уявлень.
Асоціативне мислення.
(на дошці записане слово «океан»)
Учитель:
Які асоціації викликає у
вас слово – «океан» ?
Учні: синій,
корабель, хвиля, острів, акула, шторм і т.д.
Бліц-опитування
(очікувані результати)
1.Що називають Світовим океаном? (всі океани)
2.Яка частина гідросфери припадає на Світовий
океан? (96%)
3.Яку територію Землі він охоплює? (3/4)
4.Із яких частин складається Світовий океан?
(Тихий, Індійський, Атлантичний, Північний Льодовий океани)
5.Що вам відомо про рельєф дна Світового океану?
(він як і на суходолі має нерівності)
6.Назвіть найглибшу западину Світового океану. (
Маріанська)
7.Де утворюються западини та серединно-океанічні хребти? (на розломах
літосферних плит).
|
П: розуміння географічних
наслідків дослідження поверхні Землі.
М:вміння організувати свою
діяльність, здатність до співпраці і комунікації; формування мовної
діяльності.
|
||||||||||||||||
1.
Мотивація навчальної
діяльності.
Учитель. 8 січня 1960 року батискаф «Трієст»
здійснив рекордний спуск на
глибину 7025 м в точці з координатами 130 пн.ш., 1450 сх.д. В якому це океані?
(робота з атласом)
Учні: В Тихому.
|
П:володіння практичними вміннями,
картографічна грамотність.
|
||||||||||||||||
3. Оголошення теми,
мети, завдань уроку.
Учитель. Виконавши завдання ви самостійно визначили тему уроку:
«Тихий
океан». Метою
нашого уроку є поглиблення знань про про
характерні ознаки географічного положення, рельєфу дна,
природи та багатства Тихого океану.
|
|||||||||||||||||
5. Вивчення
нового матеріалу (первинне засвоєння).
Створення
проблемної ситуації. Учитель: Наприкінці уроку я пропоную вам відповісти на питання: Поясніть , чому
Тихий океан – унікальний ?
Учитель: Діти,
сьогодні ми з вами станемо групами
експертів. В кожній групі треба визначити керівника. Результати своїх
досліджень ви будете зафіксувати в
зошитах. Керівники груп отримують
завдання.
Робота по
групах з роздавальним матеріалом.
1 група.
1. Визначте протяжність океану з
півночі на південь та з заходу на схід.
2. Визначте площу океану. Порівняйте
площу океану з площею Індійського океану.
3. Які материки омиває Тихий океан.
4.
Чи багато островів в Тихому
океані. Наведіть приклади островів Тихого океану.
2 група.
Дослідіть
рельєф дна за планом:
1.
Користуючись фізичною картою,
визначте середню глибину, максимальні та мінімальні глибини Тихого океану.
2.
Яке геологічне утворення лежить в
основі океану. З якими геологічними
утвореннями воно межує?
3. Навести
приклади різноманітних форм рельєфу
дна океану?
3
група
Використовуючи кліматичну карту світу та карту кліматичних поясів світу, дайте характеристику
клімату Тихого океану, відповівши на
запитання.
1.В яких кліматичних поясах розташована територія
океану?
2.Середня температура вод. В якому
напрямку вона змінюється і чому?.
3.Які пануючи повітряні маси в Тихому
океані?
4.Які течії утворюються в океані? Наведіть
приклади та покажіть на карті.
4 група
1.Користуючись атласом та мережею
Інтернет наведіть приклади
представників органічного світу Тихого
океану.
2. Визначте представників, яким властивий
гігантизм і підберіть фото.
5
група.
Користуючись підручником с.
265, довідником та атласом складіть схему:
«Ресурси Тихого океану».
Дії учнів.
Обговорюють в групах варіанти рішень і відповідей навчальних задач. Аналізують
текст підручника та додатковий матеріал. Формулюють в зошитах своє «відкриття». Оцінюють
правильність своїх висновків.
Дії
учителя. Учитель контролює роботу кожної групи і
допомагає впоратися з труднощами. Стимулює активну участь всіх дітей у
пошуковій діяльності.
Фізкультхвилинка.
Ми географи – дослідники малі,
Любим крокувати по Землі.
На захід, на схід повертаємо,
На північ і південь аж присідаємо.
По океанну ми пливемо,
До сонця руки тягнемо.
За парти ми сідаємо
І в подорож вирушаємо.
|
П:вміння виділяти, описувати,
пояснювати суттєві ознаки об’єктів і явищ.
М:формування вміння визначати і
порівнювати.
О:застосування набутих знань,
умінь,навичок, вміння працювати в команді.
П:вміння працювати з різними
джерелами інформації.
М: ІКТ-навики, підвищення комп’ютерної грамотності.
П:здатність до самостійного
отримання нових знань та вмінь.
О:формування дбайливого ставлення до свого здоров’я,
накопичення позитивних емоцій,
розвиток уваги.
|
||||||||||||||||
6. Осмислення
нових знань, умінь.
Дії учнів.
Представники від груп доповідають про результати досліджень.
(Очікувані результати)
Висновок групи 1.
1.Протяжність океану з півночі на південь – 16
тис. км, а з заходу на схід
19 тис. км.
2.Площа океану складає 178,7 млн. . Площа
Тихого океану у 2,2 рази більша, ніж площа Індійського океану.
3. Тихий океан омиває всі материки, крім Африки.
4. Так, у Тихому океані налічується найбільша кількість островів. Найбільші
серед них: Гавайські, Н.Зеландія, Нова Гвінея, Соломонові, Тонга, Алеутські,
Курильські.
Висновок групи 2.
1.Середня глибина Тихого океану 3960 м,
максимальна – 11022 м, мінімальна – 60 м.
2. Значна частина материка лежить в межах
Тихоокеанської літосферної плити, яка взаємодіє з іншими плитами: Філіпінська,
Індо-австралійська, Північноамериканська. До зон їхньої взаємодії прилягають
глибоководні жолоби. Уздовж Маріанських островів простягнувся найглибший у
світі – Маріанський жолоб (11022 м). З
жолобами пов'язаний майже безперервний ланцюг діючих вулканів, які утворюють
Тихоокеанське вогняне кільце.
3.Найбільші гірські хребти:Східнотихоокеанське
та Південнотихоокеанське підняття; улоговини: Північна, Східна, Південна.
Висновок групи 3.
1.
Переважна частина океану
лежить в екваторіальному,
субекваторіальному і тропічному поясах.
2.
Середня температура в цих районах
коливається від +160 до + 240 С. На півночі океану взимку вона
опускається нижче 00С.
Унаслідок того, що Тихий океан захищений суходолом від впливу Північного Льодовитого
океану, його північна частина тепліша від південної.
3.
У
центральних частинах над океаном панують пасати, у західних областях –
мусони, які відомі своїми руйнівними тропічними ураганами – тайфунами. У
помірних широтах переважає західне перенесення повітряних мас.
4.
У Тихому океані утворюється
система течій, які нагадують два величезні кільця. Найбільшими теплими
течіями є: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Північнотихоокеанська;
Серед холодних течій виділяють: течія Західних Вітрів, Каліфорнійська течія,
Перуанська.
Висновок групи 4.
1.Органічний світ дуже різноманітний: 100 тис.
видів (50% усього живого в Світовому океані).
2.Представники:зоопланктон,краби,раки,креветки,устриці,
кальмари,восьминоги, мідії, медузи, морські зірки, кити, тюлені, морські
котики, , дельфіни.
Багатьом представникам властивий гігантизм: синій
кит (вагою 190 тонн), гігантський японський
краб – найбільша ракоподібна тварина на Землі (розмір тулуба може сягати 30
см).
Висновок групи 5.
Ресурси
Тихого океану
Водні Енергетичні
Біологічні Мінеральні
Вода-рідка
руда енергія хвилі морські тварини корисні копалини
Опріснення
води енергія припливів водорості природний
газ
енергія течій нафта
кам’яна
сіль
калійна
сіль
магній
бром
|
М: встановлювати причино-наслідкові зв’язки
|
||||||||||||||||
7. Закріплення,
систематизація та узагальнення.
1.
Гра
“Так чи ні”
(очікувані
результати)
Чи вірите ви в те, що…
1.
Тихий океан – найменший за площею.
(Ні).
2.
Він омиває чотири материки. (Ні)
3.
В Тихому океані північна частина тепліша за південну
. (Так )
4.
Він простягається у всіх кліматичних поясах. (Ні)
5.
Тихий океан налічує приблизно 20 тис. організмів.(Ні)
6.
В Тихому океані найбільша кількість
гігантських тварин.(Так)
7.
Глибина Маріанського жалобу складає
8848 м. (Ні. 11022м)
8. Уперше дна Маріанської западини досяг
в батискафі «Трієст»: Ж. Пікар.(Так)
Прийом
«Практична лабораторія»
Практична
робота №12. (початок)
Позначити на контурній карті географічні об’єкти та течії Тихого океану:
Форми рельєфу: Східнотихоокеанське
підняття, Північно-Західна улоговина, Північно-Східна улоговина.
Течії: Північна Пасатна, Південна Пасатна,Куросіо,Західних вітрів,
Каліфорнійська,Перуанська,Північнотихоокеанська,Східноавстралійська.
|
П: формування способів
навчальної, комунікативної, практичної діяльності
П:знання, вміння і навички у
відповідності з програмою.
О: застосування набутих знань,
вмінь і навичок у практичному житті.
|
||||||||||||||||
6. Контрольно-коригувальний
етап.
Вирішення проблемного питання.
Учитель. Зробимо висновки стосовно проблемного
питання уроку.
Учні. Тихий океан – унікальний, тому що він:
(очікувані
результати)
1.Тихий океан-найбільший за площею.
2.Тихий океан-найглибший.
3.Тихому
океан-найдавніший.
4.Тихий океан-самий неспокійний.
5.В Тихому
океані найбільше діючих вулканів.
6.Перше місце в світі за виловом риби.
7.В Тихому океані безліч островів.
Учитель. Одже, ви довели
що твердження про унікальність Тихого океану є вірним.
|
М:здатність до самоорганізації
та саморегуляції; приймати рішення в ситуації вибору.
М: встановлювати причино-наслідкові зв’язки
О:розвиток уваги, уявлення.
|
||||||||||||||||
9 .Підбиття підсумків уроку.
Учитель.Діти, наш
урок завершується, я сподіваюся , що він вам здався цікавим, пізнавальним і
ви відкрили для себе багато нового про Тихий океан.
Рефлексія.
- Ми сьогодні з'ясували…
- Мені було цікаво дізнатися….
- Я сьогодні зрозумів….
- Кого хочете похвалити у
своїй команді….
-
Що викликало труднощі…
10. Інструктаж щодо
виконання домашнього завдання:
Опрацювати
матеріал підручника с.257-261,
263-265.
Вивчити географічну номенклатуру до теми.
Виконати завдання на вибір:
1. Підручник
стор. 262 «Працюємо
самостійно».
2.За
допомогою Інтернет - ресурсів підібрати цікаві факти про
Океанію.
|
М:формування здатності до
рефлексії.
|