geo

geo

Конспект уроку. Вчитель географії ЗОШ №38 Хохлова А.Є.

Конспект уроку
Предмет: географія
7 клас
Вчитель: Хохлова  Альона  Єгорівна
Програма: Навчальна програма з географії, до якої внесено зміни, пов’язані з   розвантаженням змістовної частини (наказ МОН України від 29 травня 2015 р. № 585).            
         Тема уроку. Тихий океан. Географічне положення.  Рельєф дна. Клімат і води. Органічний  світ          
           і природні ресурси.  Практична робота № 12  (початок).
Мета уроку: поглибити знання   учнів  про особливості  природи Тихого  океану.
Задачі уроку:
-          формувати  знання про характерні ознаки географічного положення, рельєфу  дна,  природи  та природні  багатства Тихого океану; вдосконалювати практичні вміння складати характеристику океану за тематичними картами атласу, продовжити формувати навички роботи з контурною картою.
-          розвивати вміння аналізувати, виділяти істотні ознаки, узагальнювати, робити висновки; продовжити розвиток  логічного  мислення.
-          виховувати в учнів інтерес до пізнання невідомого, любов до природи, прививати естетичні навики у роботі з контурними картами .
Тип уроку:  засвоєння нових знань.
Обладнання: фізична карта світу, підручники, атласи, довідники, зошити  для  практичних       
                         робіт, фото -  та  відеоматеріали про природу океану, мережа  Internet.
                                                   Хід уроку
Умовні позначки в таблиці:
М метапредметні результати;
Ззагальнонавчальні результати;
Ппредметні результати .
  

Очікувані результати відповідно до Держстандарту
1.              Організаційний момент.
Привітання.  Психологічний настрій учнів на продуктивну, творчу працю.
Учитель:
Посміхніться , будь ласка один одному.
Нехай гарний настрій  буде з вами весь урок.           


М: організаційні вміння - формування навичок самоорганізації, самодисципліни.
О: формування акуратності, відповідальності, доброзичливого ставлення до людей.
2.      Актуалізація опорних знань, умінь, уявлень.
Асоціативне мислення.
(на дошці  записане слово «океан»)
Учитель:
Які  асоціації  викликає у вас слово – «океан» ?
Учні: синій, корабель, хвиля, острів, акула, шторм і т.д.
Бліц-опитування
(очікувані результати)
1.Що називають Світовим океаном? (всі океани)
2.Яка частина гідросфери припадає на Світовий океан? (96%)
3.Яку територію Землі він охоплює? (3/4)
4.Із яких частин складається Світовий океан? (Тихий, Індійський, Атлантичний, Північний Льодовий океани)
5.Що вам відомо про рельєф дна Світового океану? (він як і на суходолі має нерівності)
6.Назвіть найглибшу западину Світового океану. ( Маріанська)
7.Де утворюються западини та серединно-океанічні хребти? (на розломах літосферних плит).








П: розуміння географічних наслідків дослідження поверхні Землі.
М:вміння організувати свою діяльність, здатність до співпраці і комунікації; формування мовної діяльності.

1.      Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. 8 січня  1960 року батискаф «Трієст» здійснив  рекордний спуск на глибину 7025 м в точці  з координатами  130 пн.ш., 1450  сх.д.   В якому це океані?
(робота з атласом)
Учні:  В Тихому.

П:володіння практичними вміннями, картографічна грамотність.
3.      Оголошення  теми, мети, завдань уроку.
Учитель. Виконавши завдання ви самостійно визначили тему уроку:
«Тихий океан». Метою нашого уроку є поглиблення знань про  про характерні ознаки географічного положення, рельєфу  дна,  природи  та  багатства Тихого океану.


5.     Вивчення нового матеріалу (первинне засвоєння).
Створення проблемної ситуації.   Учитель: Наприкінці уроку я пропоную вам відповісти на питання: Поясніть , чому Тихий океан – унікальний ?
Учитель: Діти, сьогодні  ми з вами станемо групами експертів. В кожній групі треба визначити керівника. Результати своїх досліджень ви будете зафіксувати  в зошитах.  Керівники груп отримують завдання.
Робота по групах з роздавальним  матеріалом.
1 група.
      1. Визначте протяжність океану з півночі на південь та з заходу на схід.
      2. Визначте площу океану. Порівняйте площу океану з площею Індійського океану.
      3. Які материки омиває Тихий океан.
      4.  Чи багато  островів в Тихому океані. Наведіть приклади островів Тихого океану.
2 група.
Дослідіть рельєф дна за планом:                           
1.      Користуючись фізичною картою, визначте середню глибину, максимальні та мінімальні глибини Тихого океану.
2.      Яке геологічне утворення лежить в основі океану.  З якими геологічними утвореннями воно межує?
3.      Навести приклади різноманітних  форм рельєфу дна океану?
3 група
Використовуючи кліматичну карту світу та  карту кліматичних поясів світу, дайте характеристику клімату Тихого океану, відповівши  на запитання.
      1.В яких  кліматичних поясах розташована територія океану?
    2.Середня температура вод. В якому напрямку вона змінюється і чому?.
      3.Які пануючи повітряні маси в Тихому океані?
      4.Які течії утворюються в океані? Наведіть приклади та покажіть на карті.
4 група
1.Користуючись атласом та мережею Інтернет  наведіть приклади представників  органічного світу Тихого океану.
2. Визначте представників, яким властивий гігантизм і  підберіть фото.
5 група. 
Користуючись підручником с. 265, довідником та атласом  складіть  схему:
«Ресурси Тихого океану».

Дії учнів. Обговорюють в групах варіанти рішень і відповідей навчальних задач. Аналізують текст підручника та додатковий матеріал. Формулюють  в зошитах своє «відкриття». Оцінюють правильність своїх висновків.

Дії учителя. Учитель контролює роботу кожної групи і допомагає впоратися з труднощами. Стимулює активну участь всіх дітей у пошуковій діяльності.

Фізкультхвилинка.
Ми географи – дослідники малі,
Любим крокувати по Землі.
На захід, на схід повертаємо,
На північ і південь аж присідаємо.
По океанну ми пливемо,
До сонця руки тягнемо.
За парти ми сідаємо
І в подорож  вирушаємо.









П:вміння виділяти, описувати, пояснювати суттєві ознаки об’єктів і явищ.
М:формування вміння визначати і порівнювати.
О:застосування набутих знань, умінь,навичок, вміння працювати в команді.











П:вміння працювати з різними джерелами інформації.

М: ІКТ-навики, підвищення комп’ютерної грамотності.


П:здатність до самостійного отримання нових знань та вмінь.

О:формування дбайливого ставлення до свого здоров’я, накопичення  позитивних емоцій, розвиток уваги.

6.      Осмислення нових знань, умінь.

Дії учнів. Представники від груп доповідають про результати досліджень.

(Очікувані результати)
Висновок  групи 1.
1.Протяжність океану з півночі на південь – 16 тис. км, а з заходу на схід       
19 тис. км.
2.Площа океану складає 178,7 млн. . Площа Тихого океану у 2,2 рази більша, ніж площа Індійського океану.
3. Тихий океан омиває всі материки, крім Африки.
4. Так, у Тихому океані  налічується найбільша кількість островів. Найбільші серед них: Гавайські, Н.Зеландія, Нова Гвінея, Соломонові, Тонга, Алеутські, Курильські.
Висновок  групи 2.
1.Середня глибина Тихого океану 3960 м, максимальна – 11022 м, мінімальна – 60 м.
2. Значна частина материка лежить в межах Тихоокеанської  літосферної плити,  яка взаємодіє з іншими плитами: Філіпінська, Індо-австралійська, Північноамериканська.  До зон їхньої взаємодії прилягають глибоководні жолоби. Уздовж Маріанських островів простягнувся найглибший у світі – Маріанський жолоб (11022 м).  З жолобами пов'язаний майже безперервний ланцюг діючих вулканів, які утворюють Тихоокеанське вогняне кільце.
3.Найбільші гірські хребти:Східнотихоокеанське та  Південнотихоокеанське підняття;   улоговини: Північна, Східна, Південна.
Висновок  групи 3.
1.      Переважна частина океану лежить  в екваторіальному, субекваторіальному і тропічному поясах.
2.      Середня температура в цих районах коливається  від +160 до + 240 С. На півночі океану взимку вона опускається нижче 00С. Унаслідок того, що Тихий океан захищений суходолом від впливу Північного Льодовитого океану, його північна частина тепліша від південної.
3.      У  центральних частинах над океаном панують пасати, у західних областях – мусони, які відомі своїми руйнівними тропічними ураганами – тайфунами. У помірних широтах переважає західне перенесення повітряних мас.
4.      У Тихому океані утворюється система течій, які нагадують два величезні кільця. Найбільшими теплими течіями є: Північна та Південна Пасатна, Куросіо, Північнотихоокеанська; Серед холодних течій виділяють: течія Західних Вітрів, Каліфорнійська течія, Перуанська.
Висновок  групи 4.
1.Органічний світ дуже різноманітний: 100 тис. видів (50% усього живого в Світовому океані).
2.Представники:зоопланктон,краби,раки,креветки,устриці, кальмари,восьминоги, мідії, медузи, морські зірки, кити, тюлені, морські котики, , дельфіни.
Багатьом представникам властивий гігантизм: синій кит (вагою 190 тонн), гігантський японський краб – найбільша ракоподібна тварина на Землі (розмір тулуба може сягати 30 см).
Висновок  групи 5.  
                                           Ресурси Тихого океану




Водні                        Енергетичні            Біологічні            Мінеральні  
Вода-рідка руда    енергія хвилі     морські тварини     корисні копалини
Опріснення води  енергія припливів    водорості               природний газ
                               енергія течій                                             нафта
                                                                                                  кам’яна сіль
                                                                                                  калійна сіль
                                                                                                  магній
                                                                                                  бром





М: встановлювати причино-наслідкові зв’язки






7.      Закріплення, систематизація та узагальнення.
1.      Гра “Так чи ні
(очікувані результати)
Чи вірите ви в те, що…
1.                Тихий океан – найменший за площею. (Ні).
2.                Він омиває чотири материки. (Ні)
3.                В Тихому  океані північна частина тепліша за південну . (Так )
4.                Він простягається у  всіх кліматичних  поясах. (Ні)
5.                Тихий океан  налічує  приблизно 20 тис. організмів.(Ні)
6.                 В Тихому океані найбільша кількість гігантських тварин.(Так)
7.                Глибина Маріанського жалобу складає 8848 м. (Ні. 11022м)
8.          Уперше дна Маріанської западини досяг в батискафі «Трієст»: Ж. Пікар.(Так)
Прийом «Практична лабораторія»
Практична робота №12. (початок)
Позначити  на контурній карті географічні об’єкти  та течії Тихого океану:
Форми рельєфу: Східнотихоокеанське підняття, Північно-Західна улоговина, Північно-Східна улоговина.
Течії: Північна Пасатна, Південна Пасатна,Куросіо,Західних вітрів, Каліфорнійська,Перуанська,Північнотихоокеанська,Східноавстралійська.

П: формування способів навчальної, комунікативної, практичної діяльності










П:знання, вміння і навички у відповідності з програмою.
О: застосування набутих знань, вмінь і навичок у практичному житті.
6.      Контрольно-коригувальний етап.
Вирішення проблемного питання. 
Учитель.  Зробимо висновки стосовно проблемного питання уроку.
Учні. Тихий океан – унікальний, тому що він:
(очікувані результати)
1.Тихий океан-найбільший за площею.
2.Тихий океан-найглибший.
3.Тихому  океан-найдавніший.
4.Тихий океан-самий неспокійний.
5.В Тихому  океані найбільше діючих вулканів.
6.Перше місце в світі  за виловом риби.
7.В Тихому океані безліч островів.
Учитель.  Одже, ви довели що твердження про унікальність Тихого океану є вірним.


М:здатність до самоорганізації та саморегуляції; приймати рішення в ситуації вибору.

М: встановлювати причино-наслідкові зв’язки
О:розвиток уваги, уявлення.
          9 .Підбиття підсумків  уроку.
Учитель.Діти, наш урок завершується, я сподіваюся , що він вам здався цікавим, пізнавальним і ви відкрили для себе багато нового про Тихий океан.
Рефлексія.
- Ми сьогодні з'ясували…
- Мені було цікаво дізнатися….
- Я сьогодні зрозумів….
- Кого хочете похвалити у своїй команді….
- Що викликало труднощі…
10.   Інструктаж щодо виконання домашнього  завдання:
Опрацювати  матеріал підручника  с.257-261, 263-265.
Вивчити географічну номенклатуру до теми.
Виконати завдання на вибір:
1. Підручник   стор. 262  «Працюємо самостійно».
2.За допомогою   Інтернет - ресурсів   підібрати   цікаві  факти  про
 Океанію.






М:формування здатності до рефлексії.