geo

geo

Результати участі команди Комунарського району в обласній олімпіаді з географії м. Запоріжжя

ПІБ учасника
ЗНЗ
Кількість балів
Місце
Фанкєєва Грейс Романівна
Гімназія №6
20,75
-
Федорець Аліна Олександрівна
ЗОШ №23
20,25
-
Копєйка Олексій Володимирович
Гімназія №6
9,5
-
Спірідонова Катерина Василівна
Гімназія №8
29,75
ІІІ

Розробка практичної роботи. 8 клас, географія. Автор Чалова С.В.

ПРАКТИЧНА РОБОТА №5.
ВИЗНАЧЕННЯ ВОЛОГОСТІ ПОВІТРЯ ЗА ДАНИМИ ПОКАЗНИКАМИ.
Мета роботи: систематизувати знання про  вологість повітря в атмосфері; формувати навички обчислення та вирішення географічних задач; виховувати старанність та уважність при виконанні завдань.
Обладнання: підручник, завдання.
Теоретичні відомості:
Абсолютна вологість повітря.
Кількість водяної пари обчислюють в грамах води на кожний кубічний метр повітря (г/м3). Тобто, якщо уявити собі куб стороною в 1 м заповнений повітрям, слід визначити скільки в ньому міститься грамів водяної пари. Це й буде абсолютна вологість повітря – кількість водяної пари, що фактично міститься в кожному м3 повітря. Вона прямо залежить від температури повітря: чим вища температура, тим більше грамів водяної пари здатне ввібрати в себе повітря.
Так, якщо температура становить 0ОС, у кожному кубометрі повітря може міститися не більше 5 грамів води. А при температурі +10ОС – вже до 9 грамів, +20ОС – до 17 грамів.

Відносна вологість повітря
Вміст водяної пари у повітрі нечасто буває максимальним. Тому для визначення того, на скільки повітря насичене вологою в порівнянні з найбільш можливої кількістю, існує поняття відносної вологості повітря. Воно показує відношення фактичного вмісту водяної пари у повітрі до максимально можливого при даній температурі й виражається у відсотках. По радіо під час прогнозу. погоди нас повідомляють саме про відносну вологість повітря
Наприклад, якщо оголосили, що температура становить -5ОС, а відносна вологість повітря складає 66%, це означає, що у кожному кубометрі повітря міститься 2 г води, тобто лише дві третини від максимально можливої кількості (див. таблицю _5_ ). Комфортними можна вважати умови погоди, якщо відносна вологість повітря становить 70-80%. У пустелях цей показник падає менше ніж до 50%. Якщо відносна вологість повітря зменшується до 30% умови для життя людини стають екстремальними.



ХІД РОБОТИ:
1.      Визначте спільні та відмінні риси абсолютної та відносної вологості повітря.
Спільні риси



Відмінні риси
абсолютна
відносна







 2.      Розгляньте зображення приладів   якими вимірюється вологість повітря та поясніть особливості    їх будови та застосування.  







  



















3.       Користуючись таблицею 5, з’ясуйте, яку найбільшу кількість водяної пари може містити повітря при температурі -20ОС, -5ОС, +30ОС.



4.      Розвяжіть задачі:
       При температурі +30ОС у кожному м3 повітря може максимально міститися 30 г водяної пари. Скільки при даній температурі фактично міститься водяної пари у повітрі, якщо його відносна вологість становить 80%?
  


_____________________________________________________________________________
Якою є відносна вологість повітря при температурі +20ОС, якщо в ньому фактично міститься 11,9 г водяної пари при максимально можливій кількості 17 г/м3?
  


_____________________________________________________________________________
5.      Виконайте тест (підкресліть правильну відповідь):
Перехід води з рідкого стану в газоподібний називається…
А) конденсацією;  
Б) кристалізацією;                                                   
В)випаровуванням.
 Абсолютна вологість повітря – це…
А)кількість водяної пари в грамах, яка міститься в 1м3  повітря;
Б) відношення фактичного вмісту водяної пари в повітрі до можливого за даної температури.
   Відносна вологість вимірюється в …
А)г/м3;
Б) відсотках;
В)сантиметрах.

Висновок: Поясніть,що таке вологість повітря та від чого вона залежить.  Які треба виконати дії щоб визначити вологість повітря?
_______________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________                             
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________

 Додаткове*
Дефіцит вологи – це кількість водяної пари, якої не вистачає для повного насичення повітря. Насиченим вважається повітря, яке не може вмістити більше водяної пари, ніж воно вже містить.
Точка роси – це температура, при якій вологе ненасичене повітря, що охолоджується, стає насиченим.
Поміркуйте, чому роса випадає в ясні безхмарні ночі, а вдень її немає?
_______________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________                               
_______________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________


Розробка уроку вчителя географії ЗОШ №80 Воробйової Л.В.

Тема. Кількість населення України.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.
Мета уроку:
·                             ознайомити з кількістю населення України і її зміною в часі;
·                              визначити поняття: « кількість населення»,  « природний приріст» , «міграції», « депопуляція»;
·                             сформувати уявлення про чинники, що впливають на природний та механічний рух населення;
·                             формувати вміння і навички роботи із статистичними матеріалами.
Методико-дидактичне забезпечення уроку: підручник, атлас, статистичні дані, довідники,  карта адміністративного поділу України.

Структура  уроку
1. Організаційна частина .
2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів .
Людина – найбільше багатство кожної країни, вона є творцем матеріальних і духовних благ суспільства, від її таланту, працьовитості, освіченості, професіоналізму залежить процвітання держави.
3. Мотивація навчальної діяльності .
Вірш В. Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина?»
Ти знаєш, що ти – людина? 
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина.
Мука твоя – єдина.
Очі твої – одні.
Будь-яка високо розвинута держава стає самодостатньою і тоді , коли забезпечує себе не лише достатньою кількістю власних корисних копалин, але і достатньою кількістю трудових ресурсів, власними кваліфікованими кадрами - високоосвіченими спеціалістами в певних галузях. А це означає, що в такій країні народжуваність бажана і вона позитивна, смертність низька і вона лише по старості, медичне обслуговування на високому рівні, а до жінки ставляться з повагою і її діти цій країні потрібні.
4.Пояснення нового матеріалу
1.     Відомості про кількість населення України у XX- XI ст.
У процесі розповіді вчитель знайомить учнів з переліком всіх понять, термінів, які будуть вивчатись на уроці. Терміни і поняття написані на дошці:
* Демографія
* Густота населення
* Природний приріст
* Міграція
* Еміграція
* Імміграція
* Кількість населення
*Природний рух
* Механічний рух
Розповідь вчителя.
Досить недавно ми чули рекламу «Нас 52» мільйони. Так було у 1991 році. Станом на 1 лютого 2017 року (за оцінкою Державної служби статистики України чисельність наявного населення України становила 42 558 328 осіб  (без врахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя).  Міське населення становить 69,1%, сільське — 30,9%.
-         Що таке кількість населення ?  ( робота з поняттям  - підручник стор.   )
За кількістю населення Україна посідає шосте місце в Європі після Росії, Німеччини, Великої Британії, Італії, Франції. Таким чином, Україна – одна з найбільших держав Європи.
Найбільш достовірні і повні відомості про кількість населення  та його склад дають матеріали перепису населення. Перші переписи проводили ще в III тис. до н.е. у Єгипті та Китаї. У IX ст.. У Київський Русі населення  переписували з метою обкладання його податками.
З 1897 р. препис відбувався в Росії кожні 10 років.
В Україні останній перепис проводився у 2001 році.
Наука, що займається вивченням динаміки кількості населення , називається демографією
Зміна чисельності населення України 1989—2014 роки

Рік
Населення млн. чол.
1913
35,6
1931
31,9
1937
28,4
1980
49,9
1989
51,7
1993
52,2
1995
51,7
1999
50,1
2001
49,6
2004
47,6
2008
46,1

Самостійна робота ( аналіз статистичних даних і відповіді на запитання)
На слайдах – чисельність населення України за певні періоди часу. (Аналізуємо слайди використовуючи метод «мікрофон»)
 Запитання до інтерв’ю:
                        * Як змінилась кількість населення  за період з 1992 по 2010 рік? (зменшилась на 6млн)
                        * Які причини призвели до зменшення (Переважно економічні)
                        * Як змінювалась кількість населення з 1913 по 2012рік? (Періоди спаду  у  1922р, 1951р, з2000 по 2012р чергувались із зростанням кількості)
                        * Які події зумовили зменшення кількості населення у згадані періоди? (революція, громадянська війна, голодомор, репресії, 1 і 2 Світові війни).

2. Причини, що впливають на кількість населення ( пояснення, бесіда, аналіз статистичних даних
Основні демографічні показники за січень 2016 року у порівнянні з аналогічним періодом 2017 року:
2016
2017
кількість народжених
31 568
30 514
кількість померлих
56 236
58 151
природний рух населення
- 24 668
- 27 637
сальдо міграції
+ 2 219
+ 1 421

1.       Природний приріст – природний рух ( пояснення поняття).

Ппр.= Н- С( на 1000 чол.):
Н› С – П пр. – додатній
Н‹ С – П пр. - відємний

Останніми роками, через підвищення виплат по народженні дитини, дещо зріс коефіцієнт народжуваності, але через високу смертність природний приріст залишається від’ємним – демографічна криза , причини її виникнення  (бесіда)
ü Екологічна
ü Економічна
ü Соціальна
2.     Механічний рух – міграції ( пояснення понять, робота з підручником )

Міграція – переміщення людей.
Міграція
за
                    внутрішня            напрямком            зовнішня
 
                                                                    еміграція         імміграція

за причинами
 
 економічна                            політична            релігійна            екологічна

                                                                    за тривалістю
 
                                          сезонна           тимчасова                    маятникова


·         Українська діаспора  ( повідомлення учнів.)

3.     Історичні події.
В окремі періоди,кількість населення збільшувалась або  навпаки, зменшувалась цьому сприяли слідуючі історичні події: ( На партах учнів лежать листочки з подіями , що вплинули на динаміку кількості населення – по черзі зачитують , як висновок)

1)I – II Світові війни, громадянська війна забрали велику кількість чоловіків, як наслідок, до цих пір це відчувається в Європі: кількість жінок значно перевищує кількість чоловіків;
2)колективізація, розкуркулення  (вивезення в Сибір, фізичне знищення багатих селянських родин, а саме в таких родинах народжувалось  багато дітей);
3) голод 1922-1923рр., 1946-1947рр.;  
4)голодомор 1932-1933рр.;
5)підняття «цілини» (виїзд українців в Казахстан розорювати степ, вирощувати хліб) та комсомольські новобудови в Західному Сибіру і на Далекому Сході (наприклад, будівництво БАМу);
6)сталінські політичні репресії (починаючи з 20-х  до 80-х років XXстоліття. Не забуваємо, що Василь Стус загинув на Соловках у 1985році);
7)розпад СРСР (багато етнічних меншин виїхало на свою Батьківщину);
8)аварія на ЧАЕС в 1986 році дала великі наслідки в двох напрямках: значна частина території була забруднена радіоактивними відходами зі всіма наслідками на довкілля і радіація вплинула на генетику наступних поколінь, збільшивши патологію та кількість онкологічних захворювань;
9)економічна криза (затяжні непрофесійні реформи не покращили життя і сподівання, а  лише призвели до знищення того потенціалу, що був);
10)катастрофічна еміграція здорового молодого потенціалу за межі країни.
5. Узагальнення та систематизація знань.
1. Учні роблять висновок про стан демографічної ситуації в Україні та наслідки демографічної кризи.
2.Словникова робота  з новими  поняттями.
6. Закріплення . Виконання практичної роботи № 11.

Практична робота №11
Обчислення показників природного та механічного руху населення в різних регіонах України

Мета: актуалізувати поняття про природний та механічний рух населення та їх вплив на зміну чисельності населення, на основі статистичних даних дослідити особливості прояву демографічних процесів у різних частинах України.

Використання карт: адміністративно територіальний устрій України


Завдання:
1.      Запишіть визначення понять:
Природний приріст населення – __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Механічний рух населення – __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Сальдо міграцій – __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.      За статистичними даними довідкової таблиці обчистіть природний приріст адміністративних одиниць та України в цілому за 2016 рік в ‰ та запишіть у відповідний стовпчик таблиці.
3.      Перерахуйте показники природного приросту адміністративних одиниць та України з ‰ у тис. осіб та запишіть у таблицю.
4.      За даними таблиці обчисліть динаміку населення за 2016 рік як різницю природного приросту та сальдо міграцій (окрім Криму та Севастополя).
5.      За зробленими розрахунками зробіть висновок про динаміку чисельності населення в різних областях України та поясніть її причини.
Висновок:________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
Довідкова таблиця
Демографічні процеси у різних частинах України (на 1.01.2016 р.)
Адміністративна одиниця
Кількість населення, тис. осіб
Народжу-ваність,
Смерт-ність,
Природний приріст
Сальдо міграцій, тис. осіб
Динаміка населення, тис. осіб
тис. осіб
1
Автономна Республіка Крим*
1968
12,6
13,8


**

2
Вінницька область
1593
10,3
16,0


+686

3
Волинська область
1040
12,9
13,2


+119

4
Дніпропетровська область
3247
10,3
16,6


-1351

5
Донецька область
4247
3,9
9,4


-9239

6
Житомирська область
1247
11,0
16,7


-1280

7
Закарпатська область
1256
13,4
12,4


-1651

8
Запорізька область
1750
9,5
16,0


-797

9
Івано-Франківська область
1379
11,3
12,8


+1901

10
Київська область
1727
11,7
16,5


+11225

11
Кіровоградська область
965
9,8
16,8


-688

12
Луганська область
2199
2,4
6,6


-5634

13
Львівська область
2514
11,1
13,1


+1335

14
Миколаївська область
1156
10,0
15,5


+206

15
Одеська область
2377
11,5
14,5


+986

16
Полтавська область
1429
9,4
17,1


+990

17
Рівненська область
1160
13,9
12,7


-782

18
Сумська область
1109
8,8
17,1


-974

19
Тернопільська область
1061
10,1
14,4


+250

20
Харківська область
2700
9,2
15,3


+4981

21
Херсонська область
1060
10,7
15,7


-301

22
Хмельницька область
1290
10,7
15,9


+174

23
Черкаська область
1238
9,3
16,3


-188

24
Чернівецька область
906
11,7
12,9


+996

25
Чернігівська область
1035
8,8
19,3


+155

26
Київ
2867
12,4
10,6


+13462

27
Севастополь*
386
12,0
13,9


**


 Україна
45000
9,6
13,9


+14233




















































Д/З    Прочитати параграф. Опрацювати поняття.   Повідомлення про українські  етнічні групи( культура, традиції).